Delta Force Liga

Projektet Delta Force Euro Arena var en liga for grupper af spillere, der spillede den populære spilserie Delta Force. Formålet med ligaen var at afholde turneringer, konkurrencer og scorelister, hvorved de forskellige hold kæmpede mod hinanden í aftalte kampe.

Ligaen startede oprindeligt i 2000 som en liga for danske hold, men grundet det få antal hold, der rent faktisk fandtes i Danmark, blev ligaen udvidet til at dække først Europa og senere hele verden. Det var en lille liga i starten med under 10 hold tilknyttet, men selv med det lille antal, lykkedes det at udvikle nogle specielle turneringsformer, som ingen andre ligaer havde.

I løbet af det føste år voksede ligaen - mest på grund af de anderledes turneringer - til at være Europas største og verdens anden-største, med mange hundrede tilknyttede hold, der spillede kampe hver uge.

Senere blev der tilknyttet et meget populært aktiemarked til ligaen, hvor de enkelte holds medlemmer kunne konkurrere mod hinanden og andre hold ved at købe aktier i de tilknyttede hold og spillere. Der blev ydermere udviklet turneringer for enkelt-spillere og superliga-divisioner.

Efter ligaen havde kørt i lidt mere end et år, opslugte den to mindre ligaer og lå derved på højde med verdens største Delta Force liga. Nogle måneder efter valgte jeg at forære hele ligaen til de nye partnere, da jeg ikke længere havde tid til udvikling af ligaen og selv havde mistet interessen for Delta Force spillene.

Så vidt vides blev ligaen opkøbt nogle år senere.

Aktiemarkedet

For at skabe aktivitet for den enkelte spiller, når spilleren eller spillerens hold ikke selv var med i en turnering, udviklede jeg et aktie-system, der heller aldrig var set før. Systemet gik på, at hver spiller og hvert hold fik en aktie til værdien $100.

Spillere kunne så melde sig til aktiemarkedet, hvorved de fik en sum penge, de kunne købe aktier for. Hver gang et hold havde spillet en kamp, steg eller faldt både holdenes og de enkelte spilleres aktier alt efter hvordan det var gået i kampen.

Ved hjælp af et script-system, kunne holdene få vist deres aktuelle aktiekurs på deres egen hjemmeside, komplet med prognoser, historik og spillerudvikling. Dette aktiesystem var medvirkende til, at de små og ikke så gode hold stadig havde grund til at være medlem af en liga.

Risk-turneringen

Risk-turneringen var det turneringssystem, der gjorde ligaen til verdens andenstørste liga. På det tidspunkt var over 200 hold tilmeldt, samlet med over 1.000 spillere. Turneringen foregik på et europakort, hvor hvert hold fra start fik tildelt et land ved lodtrækning. Holdene kunne nu udfordre et andet hold, der havde et land, der grænsede op til et af holdets egne lande.

Modsat andre turneringer, var man ikke nødvendigvis ude af turneringen, hvis man tabte en kamp. Først når man ikke havde nogen lande tilbage, var man ikke længere med i turneringen.

I starten faldt en masse hold naturligt ud, men efterhånden kæmpede de bedste hold kampe, der fik situationen på kortet til at bølge frem og tilbage.

Tema-turneringen

Tema-turneringen var en almindelig såkaldt "knock-out" turnering der blev styret omtrent på samme måde som i fodbold. Men kampene havde i denne turnering temaer, og i stedet for én turnering, bestod turneringen af seks underturneringer med temaer.

Typisk var temaerne at bestemte våbentyper skulle bruges på bestemte typer baner i spillet. Med brugen af underturneringer kunne holdene derefter tilskrive sig selv som ligaens bedste hold inden for brug af eksempelvis lette håndvåben, maskingeværer eller snigskytter.

Diplomer

Når et hold havde vundet en turnering, fik de tildelt et diplom, der kunne indsættes på deres klub-hjemmeside og også blev vist på deres medlemsside i selve ligaen. Alle diplomer blev lavet en en guld, sølv og bronce version med navnet på turneringen og holdnavnet.