Grønland

Som 7-årig var dette var min første tur til udlandet, når man ikke medregner ture til Tyskland og rejer, hvor jeg ikke rigtig kan huske noget fra. Da det er ved at være en del år siden, er det også lidt sparsomt hvad jeg husker fra turen.

Da rejsen blev afviklet fra den 10 til den 27 august, holdt jeg min 8 års fødselsdag i Grønland, mens vi sejlede op langs kysten. Vi skulle have været hjem den 24 August, men på grund af storm kunne vi ikke komme til lufthavnen før 3 dage senere.

Vi fløj fra Beldringe lufthavn (Odense) klokken 8 om morgenen til Kastrup og derfra til Keflavik på Island hvor vi mellemlander. Fra Island flyver vi over Kap farvel og videre i lav højde over der sydlige Grønland og ind mellem fjeldene, indtil vi lander i Narsarsuaq lufthavn, også kaldet Bluie West One af amerikanerne, der anlagde lufthavnen under anden verdenskrig.

Vi overnatter i Narsarsuaq, der stort set kun består af en landingsbane og en træbarrak, der gør det ud for hotel. Næste morgen står vi tidligt op, spiser morgenmad og går på vandring i området. Vi skal nogle kilometer ned til kysten, hvorfra vi skal videre med skib. Hotellet har bragt vores bagage derned. Mens vi går, bliver vi samlet op af en jeep, der kører os resten af vejen til skibet M/S Kununquak (grønlandsk for Knud Rasmussen). Der er mange med skibet, men ikke turister. Turismen til Grønland er ikke kommet i gang endnu i 1979.

Vi sejler til Narsaq og samler flere mennesker med. Her er stadig varmt, da vi befinder os et stykke inde mellem fjeldene. Derfra videre til Qaqortoq (Julianehåb), der ligger helt ude ved kysten. Vores mål er at sejle herfra og 843 sømil nordpå til Upernavik.

Flybilletten til Grønland 1979

Under den ugelange sejltur langs kysten var det småt med aktiviteter, når man er 7 år. Vi fandt dog nogle andre børn vi kunne lege med noget af tiden. Det jeg mest husker fra den lange sejltur er at der ofte var fyrværkeri når man ankom til en by.

Vi sejler til Frederikshåb, videre til Nuuk (Godthåb) og til Sukkertoppen. Derfra til Sisimiut (Holsteinsborg), Egedesminde og Christianshåb, hvorefter vi til sidst går fra borde i Jakobshavn.

Ilulissat - eller Jakobshavn på dansk - er en fiskerby med lidt over 4.000 indbyggere (og lige så mange slædehunde) og er Grønlands tredjestørste by. Polarforskerne Knud Rasmussen og Jørgen Brønlund (Danmarks-ekspeditionen) er født og opvokset i byen. Udover fiskeri er tourisme også en væsentlig indtægtskilde for byen. Ilulissat blev grundlagt i 1727 som en bygd med en enkelt spækhytte. Jakobshavn blev grundlagt samme sted i 1741 af Jacob Severin fra Sæby som handelsplads.

I Ilulissat har vi lejet et lille træhus af museums lederen for Knud Rasmussens Hus. Der er en stue, et køkken, vindfang og et gammeldags lokum. I køkkenet er der koldt vand og en oliekamin. Vi tilbragte den tid, vi så at sige havde på fast land, med bjergvandringer, vandringer i almindelighed og var med på sælfangst i en kutter. Vi spiser hver dag på Hotel Hvide Falk og måltiderne består af sæl, rensdyr, fisk, fugle og hval.

Det er mest hunde og duer, man set i Grønland. Specielt i Ilulissat er der rigtig mange hunde. Vi fik også set sæler på vores tur med kutteren. Og under vores sejltur var vi også heldige at se en kaskelothval ganske tæt på.

Selv om vi ikke direkte fik set midnatssolen, fik vi i hvert fald set, at det aldrig rigtigt bliver mørkt om sommeren i Grønland. Solen nåede ned under fjeldene, men det blev aldrig mere mørkt end en lys tusmørkeaften i Danmark. Og tusmørket varede kun ganske kort tid, så kom solen frem igen.

Hjemturen gik med skibet M/S Disko fra Jakobshavn til Søndre Strømfjord, hvor vi kravler ned af skibssiden til en landgangspram, der sejler os ind til lufthavnen, Herfra flyver vi tilbage til København og videre med fly til Odense Lufthavn.